Уроки

Відеоурок "Правопорушення" 10 клас

 


Урок правознавства в 10 класі

Тема: Правопорушення
                                                          Автор: Куковинець Тетяна Миколаївна,                     
                                                         вчитель історії та правознавства ЗОШ  І-ІІІ ст. №1 м. Токмака 
Мета уроку:
* розкрити поняття «правопорушення»;
* ознайомити учнів з причинами, складом та видами правопорушень;
* аналізувати події суспільного життя з точки зору права;
* формувати в учнів розуміння необхідності правомірної поведінки та усвідомлення відповідальності за протиправну поведінку;
*виховувати правову свідомість.

Обладнання: комп’ютерна презентація «Правопорушення», фрагмент худ. фільму  «Операція И або нові пригоди Шуріка», картки з інформаційними текстами для 4 груп, картки із ситуаціями для юридичного практикуму, картки із статтями нормативно-правових актів, фотографії, підручник О.Д. Наровлянського  Правознавство 10 клас.
Основні поняття: правопорушення, злочин, проступок, склад правопорушення.

Тип уроку: комбінований
Епіграф: «Поведінка – це  дзеркало душі, в якому кожен показує своє обличчя.»

Й.Гете

Структура уроку

І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Правопорушення та його ознаки
2.Причини правопорушень
3.Склад правопорушення
4.Види правопорушень
5.Правопорушення неповнолітніх
6.Як не стати жертвою злочину

V. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок
VІ. Підсумок уроку

VІІ. Д .з.

                                          Хід уроку

І. Організаційний етап
Перевірка домашнього завдання

Гра « Виграш у лотерею»
Вчитель дістає з коробки картку і проголошує ім’я учня, якому дістався «виграш у лотерею». Цей учень отримує можливість відповісти на питання, а потім вибиратиме картку з прізвищем учня, якому випаде наступний «виграш у лотерею».
-         Яку поведінку ми називаємо правомірною?
-         Назвіть ознаки правомірної поведінки
-         Дати визначення поняттям:
громадський порядок;
правопорядок;
дисципліна
-         Назвіть класифікації правомірної поведінки і дайте їм характеристику

ІІ. Актуалізація опорних знань

Епіграф: «Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя.»

                                                                                           Й.Гете

Завдання учням

Як ви думаєте, який сенс вклав Гете у це висловлювання?
Перегляньте фрагмент х.ф. «Операція И або нові пригоди Шуріка» та подумайте, чи є показана ситуація ілюстрацією правомірної поведінки?
Ситуація: вчинив бійку в громадському транспорті.
Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів

Перегляньте план уроку та визначте, що ви знаєте з цієї теми, що вас цікавить та чого ви бажаєте навчитись. В кінці уроку ми повернемось до цих питань.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Статистичні дані щодо правопорушень і злочинів в Україні упродовж останніх п’яти років: за цей час засуджено 100 тисяч підлітків, 328 тисяч перебуває на обліку в міліції. На 10 тисяч населення припадає 129 правопорушень і злочинів, серед яких є злісне хуліганство, пограбування, бійки, розбій, убивства.

Щоб припинити подальше зростання злочинності, кожен із вас має усвідомити, наскільки важливо на сьогодні підтримувати громадський порядок та безпеку. Для цього необхідно знати, яка ж поведінка є правомірною, яка відповідальність настає за скоєні правопорушення.
ІV. Вивчення нового матеріалу

Не всі події в житті людини підвладні її волі,проте у більшості випадків вона самостійно керує своїми вчинками, свідомо обирає між добром і злом, діє у межах закону або ж, навпаки, порушує його норми.
Я пропоную вам зараз проаналізувати приклади ситуацій та визначити, які правила, норми поведінки було порушено.

Робота в групах
-         Учень запізнився на урок ( Правила поведінки учня)
-        На уроці учень користувався мобільним телефоном  (Правила поведінки учня)
-         Працівник підприємства запізнився на роботу (Трудова дисципліна)
-        Дівчинка перейшла дорогу в неустановленому місці (Правила Дорожнього руху)
-         Водій перевищив швидкість (Правила Дорожнього руху)
-        Пасажир не сплатив за проїзд у транспорті (Правила проїзду у транспорті)
-         Господар вивіз сміття на узбіччя дороги (Екологічне право)

Слово вчителя:

- В усіх випадках було порушено встановлені державою правила та норми поведінки. Яким одним словом ми можемо назвати таку поведінку людей ?

Учні:

- Правопорушення.

1. Правопорушення та його ознаки
Робота з картками з інформаційним текстом.

Самостійно визначити ознаки правопорушень.
Що ж означає поняття «правопорушення»?

Правопорушення – це винна протиправна дія чи бездіяльність, яка завдає шкоди й спричиняє юридичну відповідальність.
Метод «Мереживо думок»

Познайомтеся з правовими ситуаціями і дайте відповіді на запитання.

А.  Під час футбольного матчу фанати двох команд вчинили сутичку з грубою лайкою та застосуванням фізичної сили, в результаті чого багато з них отримали тілесні ушкодження, були зламані крісла на стадіоні.

Б.  Покупець у магазині втратив свідомість. Падаючи, він розбив вітрину.

Запитання

Чи винний покупець та фанати у цих правопорушеннях?
Метод «Мозковий штурм»

Правопорушення завдає певної шкоди

Моральна                      матеріальна                            фізична
Навести приклади.

Рефлексія
Завдання по групам

1група : скласти асоціативний кущ до слова «правопорушення»
2група: скласти асоціативний кущ  до визначення «правова поведінка»
3 група: скласти сентейн до слова «правопорушення»

4 група: скласти сентейн до визначення «правова поведінка» .

2.Причини правопорушень

Метод «Мозковий штурм»

Слово вчителя:

- Скажіть, будь ласка, чому трапилися ці правопорушення?

Учні:

-         спокуса
-         небезпечні розваги
-         невихованість
-         легковажність батьків
-         бажання заробити більше грошей
-         характер людей
-         байдужість
-         матеріальна незабезпеченість
-         бажання уславитись
-        прагнення панувати над іншими
-         вияв жорстокості
-         прагнення самостійності
-        алкоголізм
-         наркоманія

 Слово вчителя:

-  Причин, що призводять до правопорушень, безліч. Можна визначити одну, глобальну причину – соціальні суперечності, їх ще називають «хворобою суспільства». Отже, досить часто інтереси окремих людей або груп людей не співпадають з інтересами суспільства, з вимогами існуючого права. Виникає протистояння між тим, що хочеться і тим, що дозволено. Розрізняють такі причини правопорушень.

* Соціальні

* Економічні

* Особистого характеру

Практикум. Аналіз ситуацій.

 Слово вчителя:

 Я пропоную вам обрати ситуацію та визначити причину правопорушення.

- Підприємець подав до податкової інспекції звіт, вказавши занижену інформацію про прибуток.

- Громадянин К. довгий час не міг знайти роботу і, щоб купити продукти харчування для своєї родини, він скоїв крадіжку чужого майна для продажу. На виручені кошти придбав продукти.

- Учень Д. ріс у неблагонадійній сім’ї. Батькам не було діла до сина. Він прогулював школу. А пізно ввечері з друзями зупиняв поодиноких перехожих та грабував їх.

- Громадянин І. був неврівноважений і під час сварки з товаришем побив його.

- Юнак вживав наркотики. Для того, щоб купити нову дозу пограбував сусідку – заліз у вікно і вкрав гроші.

- Для розваги підлітки побили однокласника. Бійку знімали на відео мобільного телефону.)

( Учні по черзі зачитують ситуацію та називають причину правопорушення)

Слово вчителя:

Як правило, правопорушення зумовлюється не якоюсь однією причиною, а відразу кількома. Виявлення цих причин і є одним із завдань діяльності правоохоронних органів, посадових осіб держави, слідчого, який розслідує справу. Усунути усі причини правопорушень, звичайно, неможливо. Але завдання держави полягає в тому, щоб звести причини, які викликають правопорушення, до мінімуму.

3. Склад  правопорушення
Для того щоб розібратися, чи вчинила особа певне протиправне діяння, чи ні, потрібно керуватися таким поняттям, як склад правопорушення: об’єкт, об’єктивна сторона, суб’єкт та суб’єктивна сторона. Якщо будь-який з елементів відсутній, немає і самого правопорушення.

Технологія «Навчаючись вчуся»

Кожна група отримує картку з інформативним текстом, який потрібно опрацювати і заповнити таблицю.

Зразок таблиці



Об'єкт правопорушення

Об'єктивна сторона

Суб'єкт правопорушення

Суб'єктивна сторона

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Види правопорушень

Запитання учням

Чи були схожими ситуації, які ви розглядали?

В чому проявлялась головна відмінність? (Вони стосувались різних видів правопорушень.)

Що таке види правопорушень?

Види правопорушень — це класифікаційні групи право­порушень за різними ознаками.

• Які ви знаєте види правопорушень за ступенем суспільної небез­пеки? (Злочини та проступки.)

Метод «Мозковий штурм»

Учні намагаються назвати спільні та відмінні ознаки між злочином та проступком, заповнюючи таблицю у зошиті.



Види правопорушень

спільне

відмінне

злочин

 

 

проступок

 

Завдання для груп


 

Дисциплінарніправопорушення

1. Найтяжчіправопорушення за своїм характером, в законодавствіназиваютьзлочинами.

 

Адміністративніправопорушення

2. Правопорушення, вчинені у сферімайнових і певнихнемайновихвідносин, щорегулюютьсяцивільним, трудовим, сімейним, екологічним та іншимигалузями права.

 

Кримінальніправопорушення

3. Протиправнідіїчибездіяльність, якіпосягають на державнийабогромадський порядок, власність, права і свободигромадян, на встановлений порядок управління і за якізаконодавствомпередбаченоадміністративнувідповідальність.

 

Цивільно-правовіправопорушення

4. Порушеннятрудових, службових, військових та іншихобов’язків, за скоєнняякихпередбачаєтьсядисциплінарнавідповідальність.


Навести приклади до кожного виду правопорушень
5. Правопорушення неповнолітніх

         Підліток і злочин …. Нібито несумісні поняття , адже в нашому суспільстві здійснюється принцип : найвища цінність – Людина. З іншого боку , наше життя складається з вчинків ,  а у вчинках виражається суть людини. Тому у своєму житті ми повинні дотримуватись також певної відповідальності за свої дії.

Людина не народжується злочинцем, а стає ним через певні обставини. Часто підлітки  думають ,що за скоєний ними злочин ніякої відповідальності не буде, бо вони неповнолітні. Проте гуманне ставлення до дітей у суспільстві ніяк не означає ,що треба потурати їм в усьому.

         У перехідний період (12-16 років) людина вже не дитина, але й  ще не доросла; У такий період нібито заново народжується особистість ,формується світогляд, проявляються пізнавальні здібності,цікавість,самоаналіз, мудрування «копання  собі», прагнення самостійності,намагання звільнитися від опіки батьків, вчителів, наставників. При цьому з’являється маса життєвих проблем , у тому числі невпевненість у собі, переживання власної малоцінності, нікчемності.

         Кримінальна відповідальність - це обов’язок особи дати звіт про свої дії уповноваженим на те державним органам. Кримінальна відповідальність , як і кожний вид юридичної відповідальності , ґрунтується на конституційному принципі законності.

 Практична робота.
Розгляд кримінальних прав з участю неповнолітніх.

Завдання 1.  Мисливець Заєць недбало зберігав удома рушницю. Вона висіла на стіні на видному місці,невисоко від підлоги. Залишаючи квартиру,Заєць не завжди замикав двері своєї кімнати. Одного разу, коли Зайця не було вдома, його син - 16-річний Мишко увійшов до незамкненої кімнати ,зняв рушницю зі стіни і вийшов з нею  у двір, де було багато дітей. Бажаючи попустувати і не знаючи , що рушниця заряджена, Мишко крикнув: «Стій,руки вгору !» - і натиск на гачок. Пролунав постріл, яким було вбито 6-річну дівчинку. Чи є дії Зайця і Мишка злочинними ?

Відповідь 1. Так. Є всі 4 ознаки злочинів в діях (бездіяльності) Мишка та його батька. Син нестиме відповідальність за вбивство з необережності , батько - за недбале зберігання вогнепальної зброї.

Завдання 2. Група неповнолітніх , серед яких були хлопці і дівчата , поверталася додому із дискотеки. Коли вони  проходили повз кладовище , 17-літній Георгій  та 15-літній Микола  , перебуваючи напідпитку , пошкодили два могильних пам’ятки і тут же були затримані сторожем. У своїх показаннях хлопці стверджують ,що у стані сп’яніння вони можуть не розуміти , що роблять. Чи є дії хлопців злочинними ? Які  міри можуть бути застосовані до них?

Відповідь 2. Так є всі ознаки злочину.. Скоєння злочину у стані сп’яніння є обтяжуючою обставиною. До Георгія (17р.) може бути застосоване кримінальне покарання чи примусові заходи виховного характеру. До Миколи (15 р.) – лише примусові заходи виховного характеру.

 Завдання 3. Сергій (15 років) проник у будинок сусіда, де забрав фотоапарат. Пізніше, злякавшись скоєного ,він повернувся назад та залишив фотоапарат на місці. Чи будуть дії  Іваненка розцінені  як добровільна відмова від скоєння злочину? За що Іваненко  може понести покарання? Які міри можуть бути застосовані до нього?

Відповідь 3. Не може. Оскільки добровільна відмова  можлива лише на перших двох стадіях. Він може понести відповідальність  за незаконне проникнення  до чужого помешкання. Оскільки нічого не було вкрадено, до нього можуть бути застосовані заходи примусового виховного характеру.

6.Як не стати жертвою злочину
Метод «Навчаючись вчуся»

1 група:  Як уберегтися від квартирних крадіжок
2 група: Як діяти, коли ти вдома один

3 група: Як уберегтися від грабежів і насильства
4 група: Що робити, якщо сталося правопорушення

Шляхи зниження кількості правопорушень.

Робота над творчим проектом

Слово вчителя:

-  А зараз я пропоную вам скласти проект «Зразкове місто». Цей проект ми запропонуємо розглянути на засіданні місцевої ради, щоб у нашому місті зменшилася кількість правопорушень.

У вас на партах стіки. Напишіть, будь ласка, які заходи треба проводити для жителів міста, щоб зменшилася кількість правопорушень.

Учні записують,  по черзі виходять до дошки і коментують:

-         виховні заходи у школах
-         зустрічі з працівниками правоохоронних органів
-         рейди міліції ввечері та вночі
-         охорона магазинів, банків, будинків, державних установ
-         передачі на місцевому телебаченні з профілактики правопорушень
-         роз’яснювальна робота через засоби масової інформації
-         конкурси «Зразковий будинок, вулиця, місто»

Слово вчителя:

- Ви добре попрацювали над проектом. Ми можемо передати його депутатам місцевої ради, вони, можливо, на засіданні розглянуть його та допоможуть втілити його в життя.

VІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок

Учні виконують с.р.
Вставте пропущені слова:

1.     Будь-яке протиправне, винне діяння, що завдає шкоди людям й спричиняє юридичну відповідальність називають   ………….(правопорушення)

2.     Визначте вид завданої шкоди:
-         Образа, нервове напруження……….(моральна)
-         Прямі збитки, втрата майна……….(матеріальна)
-         Смерть, шкода здоров’ю ………….(фізична)

3 . Визначте складову частину правопорушення:
-         Суспільні відносини, які охороняються правом……….(об’єкт правопорушення)
-         Фізичні особи, які мають деліктоздатність, тобто можуть нести юридичну відповідальність………(суб’єкт правопорушення)

    4. Кримінальній відповідальності підлягають особи, яким виповнилось до вчинення злочину ……….( 16 років )
 За найтяжчі злочини ( вбивство, крадіжка, пограбування) відповідальність настає з ………( 14 років )

     5.  Види правопорушень: злочин   і …………..(проступок)
     6.  Розв’язати  ситуацію ( високий рівень)

Під час перерви учні 10-го класу вийшли на шкільне подвір'я і почали грати в сніжки. Один зі школярів, вирішивши продемонстру­вати свою силу, почав кидати сніжки на дах школи. Один із сніжків потрапив у вікно, в результаті чого було розбито скло і його уламком було поранено школярку-третьокласницю. Чи можна вважати це пра­вопорушенням? Доведіть. Визначте вид правопорушення, його склад та форму вини.

VІІ. Підсумок уроку

Згадайте, які завдання ви ставили собі на початку уроку. Чи навчилися ви того, що запланували?

Відповіді учнів.

Давайте згадаємо епіграф нашого уроку: «Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя»

Прокоментуйте  його, використовуючи набуті знання.

Висновок.

 Всі ситуації, які ми розглядали на цьому уроці, взяті з реального життя, зроблені реальними людьми. Молоді люди, про яких ми  почули, стали на хибну стежку. Чи штовхав їх хтось , чи обрали самостійно? Та це ,власне, не має значення. Всі вони відбули заслужене покарання. З їх життя випав великий відрізок часу, коли вони могли бути, як усі: вчитися, працювати, радіти життю, сонцю, приносити радість рідним.

Так перш, ніж вчинити, задумайтеся, а   які наслідки будуть від вашого вчинку.

VІІІ.   Д/з.  Вивчити п. 9-10

Середній рівень: відповісти на питання 1-6

Достатній рівень: знайдіть у ЗМІ повідомлення про правопорушення й

спробуйте визначити їх склад

Високий рівень: написати твір у вигляді есе на тему:

Як поєднати «хочу» і «повинен» у своїй поведінці.

« Де межа між пустощами та злочином»

 
Комендант Марія
Твір на правову тематику "Мандруємо разом в Legalend -дитячу країну права"

 

Ця історія трапилась якось з п’ятіркою нерозлучних з дитинства друзів, які були дуже різними.

Перша - Європа (так звали перлину цієї п’ятірки) завжди зібрана, елегантна, освітчена, надавала перевагу книгам та демократії, терпіти не могла, коли хтось сварився.

Наступними розбишаками і вигадниками були брат та сестра Нос і Саус, вони були близнятами. У дитинстві їх часто плутали, отож, і дали одне ім’я на двох – Америка. Хоча зараз вже чітко стало видно, хто є хто. Хлопець Нос дуже здібний до всього, здатен створювати нові іграшки, якими тішиться вся п’ятірка; а дівчинка Саус полюбляла все екзотичне: карнавали, маскаради, а в її серці завжди було місце для палкого танцю-самби.

Найкращим другом Саус вважала хлопця на ім’я Азія, адже їм здавалось, ніби вони дуже схожі. Азія був найстаршим серед них, він завжди перебував у роздумах, любив шукати істину всередині себе, а їздив виключно на слонах. Вранці Азія любив вдивлятися в горизонт, тим самим він ніби зустрічав Сонце, від того, мабуть, очі в нього й були такі вузькі.

Найзагадковішою серед друзів була Австралія. Дівчина, яка цілими днями лежала під розпеченим сонцем і вдивлялася в океан. Її домашніми улюбленцями були стрибунець Кенгу, довгоновий Страу та маленький пухнастий Коа.

Одного разу друзі забрели до джунглів та натрапили на щось надто невідоме та дивне: істота була схожа на звичайного хлопця, але надто чорного, чорнішого, ніж ніч. Хлопець промовив лише одне слово «Африка». Тож з тих пір хлопець став Африкою. Він відрізнявся від п’ятірки друзів: його шкіра була темною, замість звичайних танців він надавав перевагу, якійсь біганині навколо вогня. П’ятірка сміялась з Африки, зневажала, змушувала виконувати брудну роботу, часто вони навіть били його, але попри все це Африка намагався подружитися з ними. Хлоп’я щоранку приносило їм невідомі для друзів фрукти, дівчатам завжди дарував екзотичні квіти, але його спроби були марними. Хлопці відганяли Африку від дівчат:

-Чужий!

-Не смієш ти, чорношкірий!

-Тобі тут не місце! Йди геть!

Африка не витримав і втік, потім ще довго стояв на березі річки, вдивляючись у будинок «друзів», намагався відмити свою шкіру від того огидного кольору, але все марно.

-Чому я не можу бути таким, як всі? Чому вони з мене знущаються? Хіба всі ми не є рівними??? – плакав Африка. Хлопець вирішив повернутися назад до джунглів, принаймні там він був своїм.

П’ятірка друзів забула про Африку, але залишені дарунки все ж з’їли. Плоди ті здалися найсмачнішими за все на цілому світі, але як часто трапляється, все добре швидко закінчується. І стали вони роздумувати, де б взяти ще тих плодів.

-Та що ми мучимося? Треба лише навідатися до джунглів та й усе! – висунув гіпотезу Нос.

-І хто піде? Чи, може, ти? Джунглі, вони дикі, і невідомо, яка ще біда там криється! – застерігала завжди обачна Європа.

-А хоч би й я! Я нічого не боюся! – впевнено гукнув Нос.

-Підемо всі. Плодів хочемо всі? А отже, і йти повинні разом! – зауважив мудрий Азія.

-На тому й вирішили: завтра на світанку вирушаємо.

Сталося все, як і планувалося. На світанку п’ятірка вирушила до джунглів. Хащі були темними і непролазними: то тут, то там визирали дивні істоти, голосно кричав якийсь птах, а віти дерев, здавалося, рухались.

-Мені здається, за нами хтось слідкує! – тихесенько зауважила Австралія, показуючи, що краще накивати п’ятами з цього місця.

Друзі стрімголов побігли через галявину. Та не все так просто: попереду них з’явилась якась чорна постать, здалеку схожа на кішку, але більша. Здається, то була пантера. Раніше п’ятірка таких не бачила. Величезна кішка була сердита, здавалося, вона збирається їх розірвати, але щось інше відволікло її, і кішка невдоволена, але з покорою пішла геть. Друзі не встигли роздивитись, куди був спрямований погляд пантери, тож рушили далі.

-Дивно, чому ж вона відступила? – задумалась напружена Саус.

-Та все ясно як Божий день, сестро. Вона просто злякалася моєї могутності, адже всі знають, який я сильний! – вихвалькувато базікав Нос.

І вирушили вони далі. Йшли друзі довго, пробиралися через чагарники, доки не вийшли до ріки. Річка була не надто широкою. Друзі мали перебратися на інший берег, тож вони прийняли рішення: перестрибуючи по камінчиках, перейти річку. П’ятірка вже майже дісталася середини річки, як раптом течія посилилась, підхопила їх та понесла прямо до водоспаду (того водоспаду боялися всі, адже він був дуже високим). Друзі кричали, кликали на допомогу, але все марно, вони вже попрощалися з життям. Аж раптом чиїсь сильні руки почали вихоплювати кожного з них по черзі з ріки. Оговтавшись, п’ятірка побачила свого рятівника – це був Африка. Хлопець збирався вже сховатися в гущавині лісу, але  налякані та все ж вдячні друзі зупинили його, вибачилися та знову покликали до себе жити. З тих пір Велика Шістка ніколи не розлучалась.

Друзі зрозуміли, що основою свободи, справедливості та миру в усьому світі є визнання гідності всіх людей та їхніх рівних і невід’ємних прав. Кожна людина, доросла вона чи маленька, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігійних переконань, національності, рівня заможності або інших можливостей має право на життя і рівні можливості. І ніхто не може обмежувати її свободу!

Людство пройшло довгий шлях, доки зрозуміло істину – усі люди від народження РІВНІ.



 

 

 

 

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий